Vijf jaar nlt

Ter gelegenheid van vijf jaar nlt-onderwijs heeft de Stuurgroep Verankering NLT portretten laten maken van mensen en instanties die betrokken zijn bij ontwikkeling en invoering van dit vak.

Uit het voorwoord:
In september 2007 begon de vernieuwde Tweede Fase op alle havo- en vwo-scholen van Nederland. Voor ruim 170 scholen was dit het startschot van een heel nieuw vak: natuur, leven en technologie (nlt). Na vijf jaar is uitgegroeid tot een vak dat op 45% van alle havo- en vwo-scholen wordt aangeboden en wordt gekozen door ruim 15% van de leerlingen met een natuurprofi el. Nlt is bovenal een vak geworden dat veel professionals prikkelt tot het ontwikkelen van nieuwe initiatieven en het inslaan van nieuwe wegen op het grensvlak van voortgezet en hoger onderwijs. En mede daardoor is nlt een vak geworden dat veel leerlingen motiveert voor onderwijs in bèta en techniek.

Met de uitgave “Beeld van bètavernieuwing – 5 jaar nlt-onderwijs” wil de Stuurgroep Verankering NLT een aantal van deze initiatieven laten zien. Het boek bestaat uit negen portretten, die ieder vanuit een ander perspectief weergeven hoe nlt ontwikkeld en vormgegeven is. Het woord is daarbij aan leerlingen, docenten, medewerkers van universiteiten, hogescholen en instellingen voor onderwijsbeleid, en experts van onderzoeksinstituten.

De Stuurgroep Verankering NLT hoopt dat dit boek, net als nlt zelf, mensen inspireert: dat schoolleiders en docenten ideeën opdoen voor het invoeren of verder vormgeven van nlt op school; dat hoger onderwijsinstellingen gemotiveerd raken om de samenwerking met het voortgezet onderwijs nog verder uit te bouwen; en dat wetenschappers en andere experts ontdekken hoe ze hun enthousiasme voor hun vakgebied via nlt kunnen overbrengen op jonge mensen, door het ontwikkelen van nlt-modules of het verzorgen van gastlessen.